X
تبلیغات
دوچرخه سواری کوهستان - اصفهان - تاریخچه و آشنایی با دوچرخه کوهستان

دوچرخه سواری کوهستان - اصفهان

Mountain Bike - FarzadBike

من نمی دانم ،

- و همین درد مرا سخت می آزارد -

که چرا انسان ،

این دانا ، این پیغمبر ،

در تکاپوهایش ،

- چیزیاز معجزه آنسوتر-

ره نبرده به اعجاز محبت،

چه دلیلی دارد ؟

چه دلیلی دارد

که هنوز

مهربانی را نشناخته است

و  نمی داند در یک لبخند ،

چه شگفتی هایی پنهان است.

من برانم که در این دنیا ،

خوب بودن - به خدا - سهل ترین کار است !

و نمی دانم ،

که چرا انسان ،

تا این حد با خوبی بیگانه است.

و همین درد مرا سخت می آزارد !


                                                                                                   ( فریدون مشیری )


به نام پروردگاری که شادی را آفرید


این پست را با یک پیشنهاد آغاز می کنم

( سپری دودی )


یک تصویر غلط در برخی از ما وجود دارد که گمان می کنیم استفاده از عینک آفتابی برای زیبایی و احتمالا جلب توجه کردن است، در حالی که پزشکان متخصص چشم  بر این باورند چشم انسان هم مانند دیگر بخش های بدن در برابر آفتاب می سوزد و استفاده از عینک آفتابی از آن محافظت می کند. بر همین اساس است که متخصصان می گویند: در صورت قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد باید از چشمانمان مراقبت کنیم.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند بروز بسیاری از ناراحتی های چشمی همچون تغییرات مخرب قرنیه و آب مروارید شود. این بیماری ها می توانند سبب تاری دید، درناک شدن و قرمزی چشم، ریزش اشک، اختلال موقت دید و در برخی موارد منجر به نابینایی شود. بنابر این چشم ها نیز در برابر نور خورشید نیاز به محافظت دارند. محافظت از چشم ها می تواند از راه های ساده، ایمن و ارزان صورت گیرد. استفاده از کلاه لبه دار و یا عینک های افتابی با قابلیت محافظت از چشم در برابر نور خورشد می تواند محافظ چشم ها باشد . کودکان و نوجوانان بیشتر از سایرین در معرض آسیب های چشمی نور خورشید قرار دارند، چرا که عدسی چشم آنها نازک تر است. این بدان معنی است که اشعه نور خورشید راحت تر وارد شبکیه چشم آنها می شود.

- در همه مواقعی که در معرض تابش اشعه ماوراءبنفش قرار می گیرید حتی در روزهای ابری یا زمستانی از عینک های آفتابی محافظت کننده از چشم در برابر این اشعه استفاده کنید.

- هنگام خرید ، عینک های با کیفیت را انتخاب کنید . چنین عینکی باد 99 درصد اشعه UVA و UVB را منعکس کند.

- دقت کنید رنگ هر دو شیشه عینک کاملا یکدست و یکسان بوده و فاقد موج و عیب و نقص باشد.


من خودم از عینک های آفتابی خوبی استفاده می کنم و برندهای ایتالیلی را تایید می کنم اما عینک های مریدا Merida هم بد نیست من یکشو گرفتم راضی هستم .

عکس های از عینک های مریدا

عینک های مریدا از کیفبت خوبی بر خوردار و قیمت های مناسبی داره .


+ نوشته شده در  یکشنبه 18 مرداد1388ساعت 18:43  توسط فرزاد گرامی  | 

*** به نام اهورای نیک سرشت ***

سلام بر تمامی دوستان

امروز شنبه 1388/5/17 آغاز می کنم .

امیدوارم که مطالبی که در این وبلاگ می نویسم برای شما عزیزان قابل توجه باشه.

از شما دوستان خواستارم که مرا در این کار یاری کنید، تا بتوانیم اطلاعات مفید و قابل توجه ای به دوستاران و علاقه مندان دوچرخه سواری اراء کنیم.

یا تشکر : فرزاد


تاریخچه دوچرخه سواری کوهستان در ایران :

  تا انجائیکه اطلاعات به ما اجازه می دهد اولین دوچرخه کوهستان (با مارک مرسیه) را آقای بابک کیانپور در سال 1368 از فرانسه خریداری و وارد ایران نمود و فعالیتهای خود را در این زمینه آغاز نمود.اما از بخت بد دزدی به منزل ایشان دستبرد و وسایل ورزشی از جمله دوچرخه ایشان را به سرقت برد.سال 1370 دومین دوچرخه کوهستانی با مارک MIYATA که توسط شخصی از ژاپن خریداری و وارد ایران گردیده بود توسط علیرضا ژاله خریداری گردید.سومین دوچرخه کوهستانی هم توسط آقای مجید ثقه الاسلامی در تابستان سال 70 با مارک NISIKI وارد ایران گردید.

 از همان سال صعود به قله های مرتفع ایران تحت سرپرستی علیرضا ژاله و شرکت آقایان مجید ثقه الاسلامی و علی اکبر ژاله آغاز، که حاصل این تلاشها منجربه  نخستین صعود به قله دماوند(جبهه جنوبی ) و برپائی دومین رکورد جهانی این رشته و همچنین صعود قله مرجیکش در منطقه تخت سلیمان گردید. سال 1371 یک تیم 5 نفره متشکل از آقایان علیرضا شهاب ، علی اکبر ژاله ، حمید شالی پور و حمید ساروخانی به سرپرستی علیرضا ژاله موفق گردید اولین صعود به قله سبلان را به انجام برسانند.که این صعود در 2 ماه بعد توسط آقای مجید ثقه الاسلامی تکرار گردید.سال 1372 تیمی متشکل از 8 دوچرخه سوار و دو همراه به اسامی آقایان قربانعلی کلهر،مجیدثقه الاسلامی ،علیرضا شهاب ، مجید علیمحمدی ، حمید شالی پور،علی اکبر ژاله ، علیرضا شالی پور ،خسرو دائی و رسول نقوی تحت سرپرستی علیرضا ژاله موفق گردیدند قله علم کوه با ارتفاع 4850 متر را از مسیر حصارچال فتح و از مسیر سیاه سنگها به علم چال و سرچال مراجعت نمایند.

نخستین صعود به قله دماوند از طریق جبهه شمالی و برگشت از جبهه جنوبی دومین برنامه بزرگی بود که توسط آقایان :علیرضا ژاله ،علیرضا شهاب ، مجید علیمحمدی علی اکبر ژاله ،حمید شالی پور و امیر بهشتیان در همین سال به انجام رسید. در سال 71 ضمن واردات دوچرخه بطور پراکنده ، چندین شرکت نیز اقدام به وارد کردن دوچرخه های کوهستان با مارکهای مختلف نمودند. در سال 1372 یکدوره مسابقه کوهستان به همت آقای علیرضا ساروخانی و هیئت دوچرخه سواری با شرکت 85 نفر از شهرهای تهران و کرج و قزوین و کرمانشاه به مسافت 6/5 کیلومتر در شمال قزوین (جاده باراجین - پارک کوه میلدار ) برگزار که در آن علی اکبر کلانتری به مقام اول رسید این مسابقه سرآغاز مسابقات کوهستانی ایران گردید.سال 1373 در پی انتصاب آقای مهندس حاج سید حسین هاشمی به سمت ریاست فدراسیون دوچرخه سواری جمهوری اسلامی ایران و با توجه به برگزاری بازیهای آسیایی (هیروشیما)1994 و اهمیت آن ، نیروهای فدراسیون جهت تشکیل اردوهای آمادگی و تدارکاتی و انتخابی تیم ملی دوچرخه سواری (کورسی)بسیج شدند.در تابستان همین سال فدراسیون کوهنوردی کمیته دوچرخه سواری کوهستانی به ریاست آقای امیرحسین صالحی جم تشکیل گردید و در شهریور همان سال مسئولین این کمیته با همت والای مجیدثقه الاسلامی اقدام به برگزاری یکدوره مسابقه دوچرخه سواری کوهستانی در سه رده سنی :جوانان و بزرگسالان و پیشکسوتان در دو رشته استقامت (کراس کانتری )و مارپیچ (استالوم)نمودند.

این مسابقات در منطقه البرز مرکزی (دیزین )و با حضور 140 نفر از علاقه مندان این رشته برگزار گردید ، این مسابقه اولین نوع مسابقات دوچرخه های کوهستان در ایران بودکه برگزار کنندگان آن سعی داشتند به استانداردهای بین المللی خود را نزدیک نمایند. در فصل پائیز هم فدراسیون کوهنوردی دومین مسابقه خود را در منطقه کویر ورامین (قصربهرام )در رشته استقامت در 3 مرحله و در طی 2 روز برگزار نمود.

با توجه به اینکه تمامی فعالیتهای دوچرخه سواری کوهستانی مربوط به فدراسیون دوچرخه سواری جهانی UCI اداره می شد همچنین استقبال زیادی که از این رشته در جهان صورت پذیرفت ، در مسابقات جهانی رشته 100 کیلومتر تایم تریل حذف و مسابقه دوچرخه سواری کوهستان (استقامت)جایگزین آن گردید . در پی این تصمیم مسابقه سراشیبی (دانهیل )هم در مسابقات دوچرخه سواری بین المللی دارای جایگاه گردید و اولین دوره مسابقات دوچرخه سواری بین المللی دارای جایگاه گردید و اولین دوره مسابقات دوچرخه سواری کوهستانی قهرمانی آسیا در ژاپن برگزار گردید.فدراسیون دوچرخه سواری نیز پس از بازگشت تیم ملی از هیروشیما و فارغ شدن از مسابقات آسیایی اقدام به تشکیل کمیته دوچرخه سواری کوهستان کشور نمود و علیرضا ژاله را به سمت رئیس کمیته مذکور منصوب نمود.متعاقب این انتصاب ،اعضا کمیته متشکل از آقایان :دکتر محسن محسنین ،دکتر مرتضی موسی خانی ،علی پور مهر ، علیرضا شهاب ، ایرج امیر آخوری توسط علیرضا ژاله به فدراسیون اعلام و از زمستان سال 1373 کار کمیته دوچرخه سواری کوهستان رسما آغاز گردید.


انتخاب صحیح دوچرخه کوهستان

جهت انتخاب دوچرخه باید ابتدا رشته مورد علاقه خود را پیدا کنید . اگر اولین تجربه دوچرخه کوهستان را می خواهید داشته باشید پس لازم نیست در همان ابتدا دوچرخه گران قیمت بخرید.

در اینجا ما دوچرخه های مرتبط با دوچرخه سواری کوهستان می پردازیم . عده زیادی از مردم دوچرخه های کوهستان را به سبب استحکام بیشتر نسبت به سایر دوچرخه ها انتخاب می کنند و در مسیرهای غیر کوهستانی استفاده می کنند . این کار سبب صرف انژی زیاد و بیهوده می گردد و کارائی و لذت استفاده از دوچرخه را در فرد کم می کند . به طور مثال اگر فردی قصد استفاده از دوچرخه در مسیرهای فقط آسفالت دارد باید دوچرخه جاده یا کورسی بگیرد شاید استحکام پائین آن چرخها در مواجه با چالها و شکاف آسفالت او را از این چرخها گریزان کند .
مدلهای از دوچرخها مشهور به هایبیرید جهت استفاده چند منظوره طراحی گشته که لاستیک آنها ما بین کورسی و کوهستان و می توان در جاده های خاکی البته جادهای خاکی صاف و آسفالت از آنها استفاده کرد و یا مدلهای توریستی که دارای کیف در جلو وعقب چرخ می باشد .
از طرفی زیاد بودن کمک فنر در جاهای مختلف دوچرخه نشان از نرمی و بهتر بودن چرخ ندارد بلکه در مواردی سبب گرفتن انرژی فرد می شود به طور مثال دوچرخه که در وسط کمک فنر دارد مناسب مسیرهای سراشیبی بوده و در سربالائی انرژی فرد را گرفته . بنابرین با انتخاب مدل مناسب انرژی شما بیهوده به هدر نمی رود .
دوچرخه کوهستان تنها وسیله نقلیه است که با آن می توان به عمق مناطق بکر طبیعی نفوذ است و از مناظر آن لذت برد بدون هیچ آلودگی زیست محیطی .
رشته های رایج در دوچرخه کوهستان (MTB) شامل

1- کراس کانتری (CROSCONTRY ) یا سربالای

2- دان هیل (DOWNHILE )   یا سراشیبی می باشد

دوچرخه های کراس کانتری عمدتا" باید سبک بوده و دارای کمک فنر در جلو باشند البته کمک فنر در عقب اگر قابل قفل شدن باشد و وزن چرخ را نیز زیاد نکند بهتر می باشد چرا که بعد از هر سربالائی ؛ سرپایئنی نیز هست . منتها با توجه به وقت وزمانی که در طی کردن سربالئی طی می کنیم خیلی ها ترجیح می دهند دوچرخه کراس کانتری خوب داشته باشند .
دوچرخه های دان هیل به سبب اینکه کنترلش از دست فرد در سرپاینی زود خارج نشود باید سنگین بوده دارای استحکام زیاد در اثر برخود با موانع طبیعی را داشته و ترمزهای قوی مانند دیسک را دارا باشد . با توجه به جنبه استحکام و ایمنی این گونه چرخها لازم است که از بهترین لوازم و تنه استفاده کرد و دوچرخه های که شبیه بوده ولی استحکام لازمه ندارد به مانند دوچرخه های چینی یه سبب خطراتی که می تواند برای جان ما داشته باشد استفاده نکرد .
البته این رشته نیاز به ابزار و پوشاک خاص خود دارد و فرد باید در درجه بالا مهارت تجربی باشد و از همه بالاتر جسارت این کار را داشته باشد ، چه بسا افرادی هستند که توانائی تهیه امکانات خوب را دارند ولی جسارت لازم را ندارند . در ضمن برای شروع پیشنهاد می شود با دوچرخه های کراس کانتری استفاده کرد و به تدریج وارد این رشته شوید.
دوچرخه های دو منظوره (FREERIDE ) برای استفاده در همه حالتها طراحی شده ولی کارائی خاص دوچرخه های کراس کانتری و دان هیل را ندارد به طوری که در سربالای سرعت دوچرخه کراس کانتری را ندارد و در سرپاینی به راحتی و اطمینان دان هیل نیست . 

در کل مناسب تورهای چند روزه مناطق کوهستانی می باشد چرا که با همه گونه مسیر مواجهیم .
خرید دوچرخه :
اگر اولین تجربه دوچرخه کوهستان را می خواهید داشته باشید پس لازم نیست در همان ابتدا دوچرخه گران قیمت بخرید ( قیمت دوچرخه مناسب از سیصد هزار تومان شروع شده و گاه به ده میلیون تومان هم می رسد )
مهمترین قسمت یک دوچرخه تنه آن می باشد که باید محکم بوده و در طراحی فنی آن به صورتی باشد که انرژی دوچرخه سوار را هدر ندهد . بنابرین توصیه می شود از مدلهای سازندگان معتبر داخلی یا شرکتهای وارد کننده معتبر با خدمات پس از فروش خرید کنید .
دوچرخه های متفرقه که اکثر آنها چینی می باشند ظاهری فریبنده دارد ولی در عمل قابل قیاس با دیگر دوچرخه ها نیستند . تنه ها می توانند از جنس کرومولی (آهنی) باشد یا آلومینیومی یا کربن که تنه آلومینیومی رایجتر است . تقویت نقاط حساس جوش شده نیز مهم می باشد .
بعد از تنه ؛ اجزای دوچرخه می تواند قیمتهای مختلف داشته باشد که سازندگان با توجه به قیمت دوچرخه آنها را کنار هم می گذارند . به طور مثال اگر خودرو چرخی از نوع مرغوب بوده باید زنجیر و طبق قامه و شانجمان نیز از همان مدل باشد در غیر این صورت سبب استهلاک یکدیگر می شوند یا از فرمان ولوله زین محکم وسبک استفاده کند.
هر چه رده لوازم بالا می رود سبب بیشتر شدن استحکام و کم شدن وزن و بالا رفتن کارائی آن می شود .در ضمن طوقه های دو جداره آلومینیومی مرغوب بوده و بسته به کم شدن پره و پولکی بودن آنها قیمتش بالا می رود. در مورد کمک فنر سازنده معتبر و سبکی و درجه بازی کمک سبب بالا رفتن قیمت می شودو در مورد لاستیک هم سازنده و سیمی یا نخی بودن و استحکام و سبکی تعیین کننده قیمت است .
زین دوچرخه اگر ژله باشد در مسافتهای طولانی از خسته شدن فرد جلوگیری می کند البته می توان از آنجا که عمده دوچرخه های مرغوب از لوازم شیمانو استفاده می کنند دانستن رده این لوازم در تعیین قیمت دوچرخه می تواند به ما کمک کند . لوازم رده پایئن این شرکت در سنگاپور یا مالزی تولید شده در نتیجه قیمت پائین و لوازم رده بالا که دارای تکنولوژی بالا بوده و در ژاپن تولید می شود دارای قیمت بالا و به مراتب کاراتر نسبت به لوازم رده پائین می باشد .
در ظاهر ممکن است به نظر برسد که به یک شکل می باشند ولی در استفاده از آنها و عمر بالا یشان می توان متوجه تفاوت آنها شد منتها برای شروع به تدریج بالا بیائید چه بسا افرادی با تمرین خوب و اصولی بهتر از افرادی عمل می کنند که دوچرخه گران قیمت و لوازم رده بالا دارند .
قیمت دوچرخه در مقام مقایسه در مقیاس کوچک مثل یک اتومبیل می ماند که تا حداقل قیمتی راحتی یک سواری را ندارد(پراید) واز آن به بعد تا حد قیمتی می توان تمام امکانات لازمه را داشته باشد(پژو) واز آن به بعد لوکس به حساب آمده(زانتیا) و امکاناتش فرقی چندانی با مدلهای متوسط ندارد ولی راحتی و کلاس بیشتر برای مصرف کننده در نظر گرفته شده . 


اااااجزا دوچرخه


تنه : تنه دوچرخه اصلی ترين قسمت دوچرخه و مهمترين ملاك در تعيين كيفيت و كارايي آن است . تنه ها از جهات مختلف قابل تقسيم بندي هستند ، از جمله وزن ،مقاومت و عكس العمل در مقابل انواع نيروها ،اندازه ،كاربرد خاصی كه براي آن طراحی شده اند ،جنس آلياژ به كار رفته در آنها ،رنگ و هزينه ساخت .

تنه دوچرخه معمولا از قسمتهای اصلی زير تشكيل می شود :

 پیشانی- لوله بالایی  - لوله زیرین  - لوله نگهدارنده زین - نگهدارنده زین – تقویت - محل توپی تنه، قسمتی كه معمولا به شكل دو مثلث در عقب تنه قرار دارد و محور چرخ عقب به آن متصل می شود ( اکسل عقب ). ممكن است روی تنه سوراخها و زوائدی تعبيه شود، از جمله سوراخهای عبور روكش های سیم ترمز و دنده  ،محل نصب قمقمه ،محل نگهداری تلمبه ،محل نصب ترمز عقب و دیسک ،نگهدارنده های ترك بند ،شبرنگها ،فنرهای تنه و محل نصب شانژمان (گوشواره ) .

انواع آلیاژهای تنه :تنه ها از 5 نوع آلیاژ ساخته می شوند :

تنه تیتانیوم- تنه آلومینیوم -تنه کربن -تنه کرومولی - تنه آهنی


       دو شاخه جلو یا کمک فنر جلو  : دو شاخه جلو شامل دو قسمت اصلی است :قسمت اول كه به شكل دوشاخه است و از دو طرف محور چرخ جلو را مي گيرد ؛ قسمت دوم كه به وسط اين دوشاخه متصل مي شود و داخل پيشاني تنه قرار مي گيرد .

به علت فشار زيادي كه بر دو شاخه جلو وارد مي شود و نقش مهمي كه در تعادل دوچرخه ايفاءمي كند ، در ساخت آن دقت زيادي مي شود . سوراخها و زوائدي نيز ممكن است روي دو شاخه جلو باشد كه براي نصب ترمز جلو ،باربند ،كيلومتر شمار ،شبرنگ ،دينام و چراغ از آنها استفاده مي شود .

انواع سیستمهای کمک فنر:

1)فنر و الاستومر

2)فنر – روغن

3)فنر – هوا 

 کمک فنر وسط یا عقب :این کمک فنر نیز درست به مانند سیستم کمک فنرهای جلو  ساخته می شوند و مناسب دوچرخه های فری راید و دانهیل بوده و در دوچرخه های کراس کانتری با قابلیت قفل شوندگی یا به صورت شوک گیر استفاده می گردد . خاصیت قفل شوندگی یا کم کردن بازی برای حرکت در سربالای و جلوگیری از اتلاف انرژی فرد بسیار مهم است .

 

 

 

 


  كرپی فرمان : كرپی فرمان يا از جوش دادن دو ميله يا به شكل يك پارچه ساخته مي شود . كرپی فرمان دو پيچ دارد كه يكي كرپي را به دو شاخه جلو وصل مي كند و ديگری نگهدارنده ميله فرمان است .


 فرمان : مانند ديگر ماشين هاي مكانيكی ،برای كنترل حركت دوچرخه بكارمی رود . فرمان در دوچرخه هاي كوهستان به شكل صاف يا با انحنای كم است كه به دوچرخه سوار كمك مي كند در حالت راحت تری روی زين بنشيند . عرض فرمان در دوچرخه های كورسی براي كم كردن مقاومت هوا كمتر است و در دوچرخه های كوهستان براي تعادل بهتر در سرعتهای كم ،بيشتر است .


   

               

                          

زين و ميله زين : هر چه استفاده دوچرخه سوار از دوچرخه بيشتر باشد اهميت زين بيشتر مي شود . معمولا افرادي كه به شكل تفريحي ،مثلا هفته اي يكبار حدود يكي دو ساعت ،از دوچرخه استفاده مي كنند متوجه تفاوت زينها نمي شوند ،ولي براي افرادي كه دوچرخه به عنوان وسيله نقليه يا مسابقه استفاده مي كنند اين مسئله بسيار مهم است . زينها با توجه به نوع فعاليت دوچرخه سوار و بدن وي ساخته و انتخاب مي شوند . ميله زين نيز از يك طرف داخل لوله زين محكم مي شود و از طرف ديگر به زين متصل است كه توسط پيچ متصل به تنه ،ارتفاع آن تنظيم مي شود. با پيچ متصل به زين ،عقب و جلو بودن و زاويه زين نسبت به افق و راستاي تنه تنظيم مي شود .


   توپ تنه در وسط تنه دوچرخه قرار می گیرد و رکابها یا طبق قامه به دو طرف آن بسته می شوند در مدلهای ابتدای دارای میل توپ تنه با تعدادی ساچمه به دورش و کاسه بود و نیاز به مراقبت و سرویس مداوم داشت و ممکن بود با فشارهای زیاد هنگام رکاب زدن کاسه و ساچمه ها به هم بریزند ، تا اینکه توپ تنه سلیندری یا کارتریجی به بازار عرضه شد و به تدریج مدلهای بلبرینگی هم تولید و عرضه شدند .            


    طبق ها (سينی ها ) : در دوچرخه های کوهستان شامل سه طبق کوچک و متوسط و بزرگ می شود . هنگام دوچرخه سواری هر چه طبق مورد استفاده بزرگتر باشد ،سرعت بيشتر و دور پا كمتر می شود . طبقها می توانند به شكل دايره يا منحنيهای ديگری باشند كه انتقال بهينه نيرو به زنجير را ممكن كنند . معمولا برای آسان شدن تعويض طبق ها ،شكل بعضی دندانه ها با بقيه متفاوت است و به نظر شکسته یا کوتاهتر هستند. همچنین تعدادی پرچ و پین در داخل طبقها قرار داده شده که یک قسمت روی سر پرچ به صورت دندانه بوده و در هنگام تعویض زنجیر کمک می کند تا زنجیر بهتر تعویض گردد.

 قامه ها : قامه چپ به ميل توپ تنه متصل است و قامه راست علاوه بر ميل توپ تنه ،به نگهدارنده طبقها (كه به شكل سه پره يا پنچ پره است ) متصل است . هر چه طول قامه كوتاهتر باشد دوچرخه سوار مي تواند دور پاي بالاتري داشته باشد ؛در عوض بايد نيروي بيشتري به پنجه ركابها وارد كند .

 


    پنجه ركابها : پنجه ركابها داراي يك محور اصلي هستند كه حول آن مي گردند . در دو طرف پنجه ركابها دو سري ساچمه خور وجود دارد كه باعث چرخش آسان ركاب دور محور مي شوند و روي هر محور پنجه ركاب يك پيچ وجود دارد تا داخل قامه محكم شود . پيچ پنجه ركاب راست ، راست گرد است و پيچ پنجه ركاب چپ،چپ گرد ؛يعني برعكس پيچهاي معمولي سفت مي شود و براي اينكه تعمير كاران و مونتاژكاران به اساني پنجه ركابهاي چپ و راست را از هم تشخيص دهند ،روي پنجه ركاب راست حرف  (Right)  و روي پنجه ركاب چپ حرف L  (letf ) نوشته شده است.  


       

زنجير :زنجير نقش مهمي در اتلاف يا صرفه جويي در انرژي دوچرخه سوار به عهده دارد . روان بو دن زنجير به جهت كاهش اتلاف انرژي و مقاوم بودن آن در برابر نيروهاي كششي از مشخصه هاي زنجير است .


خودروها : براي ايجاد مزيت مكانيكهاي متفاوت در شيب يا كفي ،در دوچرخه هاي كورسي بين پنج تا هفت عدد و در دوچرخه هاي كوهستان بين شش تا هشت عدد خودرو  در نظر گرفته مي شود . صفحات خودرو در يك جهت از كوچك به بزرگ (از بيرون به سمت توپي چرخ ) روي استوانه محكم مي شوند و استوانه نگهدارنده روي استوانه اي ديگر در يك جهت هرز مي گردد و در جهت ديگر با خارهايي ثابت مي شود و نيرو را به استوانه زيرينم انتقال مي دهد . بين دو استوانه ،دو سري ساچمه وجود دارد كه باعث مي شود خودرو در جهت عكس به راحتي بگردد . معمولا براي آسان شدن تعويض دنده ،شكل بعضي دندانه هاي خودرو با بقيه تفاوت دارد .


 

طبق عوض كن : نيرويي كه از سيم دنده به طبق عوض كن وارد مي شود ،محل عبور زنجير را (كه مانند راهرويي است ) جابجا مي كند . معمولا براي انداختن زنجير روي طبق بزرگ از نيروي كششي سيم دنده استفاده مي شود و براي انداختن زنجير روي طبق كوچك با تغيير موقعيت دست دنده و شل شدن سيم ،ازنيروي ذخيره شده در فنري كه داخل طبق عوض كن وجود دارد  استفاده مي شود . طبق عوض كن يك بست تنه دارد كه محل قرار گرفتن آن را روي تنه تعيين مي كند . طبق عوض كن داراي دو پيچ تنظيم است كه محدوده جابجايي راهرو طبق عوض كن را تعيين مي كنند و تنظيم درست آنها نقش مهمي در درست كار كردن طبق عوض كن دارد .


شانژمان : شانژمان علاوه بر تعويض خودروي درگير ،وظيفه كشش زنجير را بر عهده دارد و همين امر باعث شده تا يك فنر ديگر و دو قرقره براي عبور زنجير به دستگاه شانژمان اضافه شود . محل نصب شانژمان يا روي محور چرخ عقب است (كه بابار كردن چرخ باز مي شود) يا درمحل تعبيه شده اي روي شاخه عقب (مشهور به گوشواره) . شانژمان نيز مانند طبق عوض كن داراي دو پيچ تنظيم است .                         

    


    

دسته دنده ها : دسته دنده ها ، شانژمان و طبق عوض كن را كنترل مي كنند و عموما دو نوع هستند : دسته دنده هاي جفت ،دسته دنده هاي جدا . دسته دنده هاي جفت كه در دوچرخه هاي كورسي به كار مي روند ،روي تنه يا كرپي فرمان نصب مي شوند . در اين نوع دسته ها ،تنظيم مكان زنجير روي طبق يا خودرو را دوچرخه سوار انجام مي دهد و به مهارت او وابسته است . در اين حالت گوش دوچرخه سوار بايد به صداي جابجايي زنجير روي خودرو و طبق، و صدايي كه ناشي از تنظيم نبودن شانژمان يا طبق عوض كن است خيلي حساس باشد ؛زيرا تنظيم غلط منجر به اتلاف انرژي و خوردگي راهرو زنجير ها مي شود . در نوع دوم ،دسته دنده طبق عوض كن و دسته دنده شانژمان جدا از هم هستند و در كنار ترمزها ،روي ترمزها يا انتهاي دسته فرمان قرار دارند . دراين نوع ،به علت چرخش پله اي دسته دنده ها نيازي نيست كه دوچرخه سوار آنها را تنظيم كند و با تغيير مكان دسته از يك پله به پله ديگر دنده مناسب را انتخاب مي كند ؛ و تنها در صورتي كه تنظيم آن به هم بخورد ،با شل يا سفت كردن مهره هاي نگهدارنده روكش سيم ، مي توان آنها را تنظيم نمود .


      چرخها :لاستيك رويي ،لاستيك تويي ، سوزن باد ،مهره نگهدارنده والف ،مهره نگهدارنده سوزن ، ساچمه سوزن يا كرمك ،حلقه كش داخل حلقه ، پره ها  ،سرپره ها ،توپي ،ميل توپ،ساچمه ها،گيوها،مهره هاي نگهدارنده گيو ،واشرها ،مهره هاي نگهدارنده توپي يا ضامن  .

گيو و مهره نگهدارنده ،هر دو روي ميل توپ قرار مي گيرند و مهره نگهدارنده گيو از شل و سفت شدن گيو جلوگيري مي كند ؛زيرا اندكي سفتي و شلي گيو روي ساچمه ها باعث خوردگي ساچمه ها ،كاسه هاي ساچمه ها يا خود گيو ها خواهد شد . ميزان سفتي پره ها تعيين كننده اتلاف نيرو در انتقال به زمين است . البته پره اه را نمي توان بيشتر از حد سفت كرد ،ولي پره شل قطعا با عث اتلاف انرژي دوچرخه سوار است . فرق بين چرخ عقب و جلو در قطر ساچمه ها و توپي ها ،طول توپي ها ،شيوه پره بندي و داشتن رزوه روي توپي عقب براي بستن خودرو است

     


 

 

 

      

 

       دستگاه ترمزها : هر كدام از ترمزها شامل دسته ترمز ،كتي ترمز ،روكش سيم ترمز، بستهاي روكش ،سيم ترمز ،اهرمهاي نگهدارنده لقمه ها ، لقمه ترمز ها ، محور نگهدارنده اهرمها و فنر است . هنگامي كه ترمز مي گيريد سيم ترمز كشيده مي شود و لقمه ها از دو طرف حلقه چرخ را مي گيرند و باعث كم شدن سرت مي شوند . عنگامي كه دسته ترمز را رها مي كنيد ،فنر داخل دستگاه ترمز ،لقمه ها و در نتيجه سيم ترمز را به حالت اوليه بر مي گرداند .

ترمزها هم اینک به دو روش و در دو محل عمل ترمز گیری را انجام می دهند.

عمل انتقال نیرو

1)توسط سیم   2) توسط فشار روغن(Hydraulic)

محل عمل ترمز گیری

1) بر روی طوقه   2) صفحه دیسک

                       


نکته قابل توجه در این قطعات ، سفارش سازندگان به بستن پیچها یا خود قطعه به تنه با توجه به فشار لازم بر حسب نیوتن است که توسط دستگاه «تورک سنج» محاسبه می گردد . میزان فشار لازم در کاتولوگ قطعات ذکر شده است . این بدان معنی است که سفت کردن پیچ یا قطعه حد و اندازه دارد و نباید بیش از حد یا کمتر از حد فشار بیاورید .

( طبقه بندی لوازم Shimano Mountain برای دوچرخه های کوهستان )

1- مبتدی

2- متوسط

3- حرفه ای ( Alivio - Deore - Hone - Deore LX - SLX - SAINT - Deore XT - XTR )

Alivio

Deore

Hone

Deore LX

SLX

SAINT

Deore XT

XTR


( طبقه بندی لوازم SRAM Mountain )

( 3.0 _ X-0 _ X-9 _ X-7 _ X-5 _ X-4  )

X-9

X-0


( طبقه بندی شاخاهای راک شاکس  XC ROCKSHOX FROK )


1-  DART1 - DART2 - DART3  


2-  Tora Race - Tora SL - Rora XC 


3-  Recon Race - Recon SL - Recon XC


4-  Reba Team - Reba Race - Reba SL


5-  SID World Cup - SID Team - SID Race



لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای دوچرخه سواری کوهستان


در شروع دوچرخه سواري كوهستان شما به يك سري لوازم و تجهيزات نياز داريد تا در مواجهه با مشكلات و شرايط گوناگون از آنها بهره گرفته و يا دوچرخه سواري خود را لذت بخش تر نماييد اين ها لوازم اساسي براي يك دوچرخه سوار هستند و بدون داشتن آنها دوچرخه سواري يعني يك خطر بزرگ . پس در اين قسمت درباره امكانات و تجهيزات موردنياز جانبي در دوچرخه سواري كوهستان صحبت خواهم نمود .

*تلمبه و لوازم پنچرگيري : يكي از مهم ترين و حياتي ترين وسايل موردنياز در دوچرخه سواري كوهستان مخصوصا در برنامه هايي كه به نقاط دوردست از شهر سفر مي كنيد تلمبه و لوازم پنچرگيري مي باشد ؛ تلمبه بايد سبك ، كوچك و قابل حمل بوده و هم چنين ويژگي باد زدن به هر دو نوع سر تيوپ هاي موتوري و سوزني را داشته باشد . تلمبه هاي مخصوص دوچرخه قابليت بسته شدن بر روي تنه دوچرخه و يا جاي قمقمه را دارند كه حسن آن راحتي دسترسي به تلمبه و عيب آن افتادن از روي دوچرخه در تكانهاي شديد و يا خاك گرفتن و گلي شدن آن مي باشد . از ديگر وسايل موردنياز پنچرگيري تيوپ اضافي سالم و 3 عدد تايليور مي باشد كه از تايليور براي در آوردن لاستيك از داخل طوقه استفاده مي شود ، شما بايد علاوه بر وسايل فوق تعدادي وصله پنچرگيري آماده كه در بازار موجود است و چسپ پنچرگيري و سمباده جهت زبر نمودن محل پنچري به همراه داشته باشيد .

                                              

نكات: 1) براي كمتر درگير شدن با پنچري مي توانيد از تيوپ هاي سنگي كه مقاوم تر و البته سنگين تر از تيوپ هاي معمولي هستند استفاده كنيد . 2) در برنامه هاي طولاني مدت دوچرخه سواري كه در مناطق دوردست ، مرتفع و ناهموار كوهستاني  ركاب مي زنيد حداقل دو تيوپ اضافي با خود داشته باشيد . 3) بهترين محل براي قرار دادن وسايل پنچرگيري خود كيف مخصوص زير زين مي باشد .  

*آچار هاي چندكاره مخصوص دوچرخه : از ديگر تجهيزاتي كه شما را در مواجهه با نواقص احتمالي در دوچرخه سواري ياري مي نمايد آچار هاي چندكاره مخصوص دوچرخه است كه اين آچار شامل آچار آلن در شماره هاي موردنياز براي دوچرخه ، پيچ گوشتي دوسو و چهارسو ، آچار زنجير و ... مي باشد .

                                                       

*كيف زير زين : يك كيف زير زين خوب بايد محكم به زير زين بسته شود ( نوع مرغوب آن از نوع كليپسي مي باشد )و در عين حال كه از  سايز مناسبي برخوردار است جادار باشد . در كيف زير زين خود علاوه بر وسايل پنچرگيري كه ذكر شد بايد آچار چندكاره مخصوص دوچرخه ، سيم ترمز ، آچار فرانسه كوچك ، روغن دان و ... داشته باشيد .

                                                           

نكات : 1) آچار هاي ديگري را كه موردنيازتان خواهد شد به همراه داشته باشيد . 2) بهترين روغن دان براي شما ظرف قطره چشم مي باشد . 3) از روغن هاي با شماره پايين كه به خود گرد وغبار نمي گيرند استفاده كنيد .

*قمقمه آب : يكي از مواد موردنياز بدن آب مي باشد كه براي انسان جنبه حياتي دارد پس حتي اگر مي خواهيد 20 متر ركاب بزنيد قمقمه آب را به همراه داشته باشيد ؛ يك قمقمه خوب بايد سبك باشد ، مقاوم باشد ، از مواد درجه يك ساخته شده باشد ، درپوش دار باشد ، به حد كافي بزرگ باشد و ...  

نكات : 1) در صورت نداشتن قمقمه آب دوجداره كه توانايي حفظ درجه آب را براي ساعاتي دارند ؛ مي توانيد از پارچه اي حوله اي به عنوان كاور براي قمقمه خود استفاده كرده و با خيس كردن كاور حوله اي ، دماي آب سرد درون قمقمه خود را براي مدتي حفظ نماييد . ارزش اين كار را در گرماي طاقت فرساي ظهر يك روز تابستاني كه در حال دوچرخه سواري هستيد خواهيد فهميد . 2) پس از هر برنامه قمقمه خود را شسته و در معرض هوا كاملا خشك نماييد .3) در برنامه هاي دوچرخه سواري طولاني مدت از دو قمقمه آب استفاده كنيد .

*چراغ خطر و روشنايي :

                         

 ابتدا هرگونه دوچرخه سواري در شب را ممنوع اعلام مي كنم اما در بعضي از برنامه ها و بعضي از شرايط مجبوريم كه در شب دوچرخه سواري كنيم؛ پس براي اين كار نياز به چراغ خطر پشت و روشنايي جلو داريم . هم اكنون انواع گوناگوني از اين نوع از چراغها  در مدل هاي مختلف در بازار موجود مي باشد . چراغ روشنايي مخصوص دوچرخه بر روي فرمان نصب مي شود و حالت كشويي داشته و به عنوان چراغ قوه نيز در كمپهاي شبانه  فابل استفاده است و از چراغ خطر نيز كه اغلب LED  هاي قرمز رنگ داشته و چشمك زن مي باشد در پشت دوچرخه استفاده مي گردد . البته چراغ پيشاني هاي مخصوص كوهنوردي نيز اين كارايي را براي شما دارند .

*كيف كمكهاي اوليه : داشتن يك كيف كمكهاي اوليه كامل در دوچرخه سواري شايد در شرايطي نجات بخش جان شما و يا همركابان شما باشد؛ پس در تهيه اين كيف وقت را هدر ندهيد . يك كيف كمكهاي اوليه كامل بايد حاوي چسپ پانسمان ، پد استريل ، تنزيب ،پنبه ،پنس ،قيچي كوچك ، موادضدعفوني كننده مانند بتادين يا ساولن، باند كشي ،باند زخم بندي،قرص هاي موردنياز ضروري مانند آسپيرين استامينوفن و ... ،  پودر او ار اس ، كرم ضد آفتاب ، موچين( براي بيرون درآوردن خار )   ،  چاقوي جيبي كوچك، سوت  ( براي اعلام خطر )،وسايل دوخت و دوز  ، كبريت ضد آب، فندك ، الكل جامد، سنجاق قفلي ،  بندكفش اضافي ، تيغ ريش تراشي( براي پاره كردن لباس) ، سيگارت و ترقه ( براي دور نمودن حيوانات وحشي) و... باشد.  

                                                 

*تجهيزات و وسايل مسيريابي و ارتباطي :  تا سالهاي اخير بيشتر از نقشه وكروكي منطقه و قطب نما براي مسيريابي و تعيين جهت استفاده مي شد با اين كه امروزه نيز استفاده از اين وسايل متداول است اما با پيشرفت دانش بشري ، دستگاه GPS يا موقعيت ياب جهاني جاي خود را در ميان كوهنوردان ، دوچرخه سواران كوهستان و طبيعت گردان باز كرده است و به جاي نقشه و كروكي از اين وسيله بسيار سودمند استفاده مي شود . GPS در انواع مختلفي به بازار عرضه شده است كه با توجه به اطلاعاتي كه به آن داده ايم علاوه بر  تعيين جهت و مسير و هم چنين با توجه به مدل آن  مي تواند درجه دماي محيط ، ارتفاع ، ميزان رطوبت و... را در اختيار ما بگذارد . GPS هاي مخصوص دوچرخه سواري كوهستان نيزبه بازار عرضه شده اند كه به فرمان بسته شده و كاركردهاي مفيد و مختلفي  دارند . از ديگر وسايل لازم براي سفرهاي برون شهري و دوچرخه سواري در  طبيعت  مي توان تلفن همراه يا موبايل را نام برد كه در صورت ماهواره اي بودن تلفن همراه شما در هر نقطه از طبيعت امكان برقراري تماس خواهيد داشت كه از اين نوع تلفن همراه در كشور ما به ندرت يافت مي شود .   

                                                    

*كيلومترشمار: اين وسيله را نيز بايد در ليست وسايل ضروري در دوچرخه سواري كوهستان قرار داد چون اگر دوچرخه سواري كوهستان را به صورت حرفه اي دنبال مي كنيد پس بايد از وضعيت تمريني خود اطلاع داشته باشيد و هم چنين پس از برنامه ها ي دو چرخه سواري گزارش سفر خود را تهيه كنيد و يا بتوانيد در برنامه هاي طبيعت گردي با دوچرخه از روي گزارش، برنامه را اجرا كنيد . كيلومتر شمار ها در مدل هاي مختلفي وجود دارند كه قيمت آنها از 5 الي 6 هزار تومان شروع شده  و حتي تا 300 هزار تومان نيز ادامه پيدا مي كند كيلومترشمارها قابليت نمايش مسافت طي شده ، سرعت ماكزيمم ، سرعت متوسط، ساعت ، كرونومتر، كل زمان دوچرخه سواري، كالري مصرفي ، و در مدل هاي پيشرفته تعداد ضربان قلب ، تعداد دورپا ، ارتفاع ، دماي محيط ، ميزان رطوبت و ... را دارند .

                                  

علاوه بر وسايل فوق تجهيزاتي ديگر نيز موردنياز برنامه هاي دوچرخه سواري هستند:   

*قفل دوچرخه : اگر قصد طبيعت گردي با دوچرخه و سفرهاي چند روزه با دوچرخه را داريد به اين وسيله در هنگام شب و در كمپهاي شبانه احتياج خواهيد داشت .

نكات : 1)  براي قفل كردن و بستن دوچرخه ها به هم در هنگام خواب بايد از قفل و البته از نوع كابلي كه جمع شونده هستند و امكان بستن تعداد بيشتري دوچرخه را دارند استفاده كنيد . 2) هيچ گاه به خلوت و بكر بودن منطقه اتراقي اعتماد نكنيد .

*كاور و روكش تنه :  براي جلوگيري از  خراشيدگي تنه و آسيب ديدن آن مخصوصا در حمل دوچرخه با ماشين در برنامه هاي دوچرخه سواري استفاده از كاور تنه و پوششهاي محافظتي الزامي است . هم چنين مي توانيد براي حمل و نقل دوچرخه ها از ساك مخصوص دوچرخه نيز استفاده كنيد .

*ترك بند ، خورجين و كيف فرمان : در برنامه هاي دوچرخه سواري براي حمل وسايل موردنياز خود در آن برنامه مي توانيد از ترك بند هاي مخصوص دوچرخه هاي كوهستان استفاده نماييد كه در مدل هاي پيشرفته در عين حال كه سبك هستند قابليت تحمل باري معادل 50 كيلوگرم را نيز دارند. از ديگر وسايل مفيد در دوچرخه سواري كيف فرمان است كه هم به فرمان دوچرخه بسته شده و هم به كمر دوچرخه سوار بسته مي شود و از آن مي توان براي قرار دادن وسايل كوچك و مورداستفاده روزانه همچون چاقوي جيبي ، پول ، تلفن همراه ، تنقلات و ... استفاده نمود؛ لازم به ذكر است در هر برنامه دوچرخه سواري نيز مقداري پول ، كارت شناسايي و قلم و كاغذ به همراه داشته باشيد .

                                                       

-  به هر حال در پايان اميدوارم كه تمام تجهيزاتي كه در يك سفر با دوچرخه در كوهستان لازم خواهيد داشت ( البته مربوط به دوچرخه ) را برايتان به طور مفيد شرح داده باشم .


پوشاک دوچرخه سواری کوهستان


پوشاك دوچرخه سواري كوهستان : 

پس از صحبت در مورد وسايل و تجهيزات لازم در دوچرخه سواري كوهستان در قسمت گذشته ، در اين قسمت درباره پوشاك دوچرخه سواري كوهستان مطالبي را ذكر خواهم نمود.

* كلاه ايمني : هيچ وسيله اي با ارزش تر از يك كلاه ايمني مناسب براي يك دوچرخه سوار كوهستان نمي باشد . معدود كسي قبل از حادثه و يا تصادفي ، ارزش و اهميت اين وسيله حياتي را مي داند ؛ اما اگر خداي ناكرده حادثه اي براي او در دوچرخه سواري اتفاق بيفتد و كلاه ايمني او  را از مرگ حتمي نجات دهد پس از آن حتي براي يك متر دوچرخه سواري كردن نيز كلاه ايمني خود را بر سر خواهد داشت ؛ پس قبل از تجربه اين حادثه بد، آن را همواره بر سر داشته باشيد .  يك كلاه ايمني مناسب دوچرخه سواري كوهستان بايد سبك بوده ، داراي سايز مناسب با سر دوچرخه سوار باشد ، از جنس و كيفيت عالي برخوردار باشد ، حتي لامكان سايبان داشته باشد ، داراي رگلاژهاي قابل تنظيم باشد ، قالب سر دوچرخه سوار باشد ، زيبا باشد و داراي بندها و تسمه هاي قابل تنظيم براي محكم كردن  كلاه بر روي سر باشد . در پايان توصيه مي كنم هر چقدر كه بيشتر به كلاه ايمني پول داده و هزينه كنيد درصد ايمني سر خود را افزايش داده و  سلامتي خود را تضمين نموده ايد .    

* عينك آفتابي : يكي ديگر از وسايل موردنياز و ضروري در دوچرخه سواري كوهستان عينك آفتابي مخصوص دوچرخه سواري مي باشد كه علاوه بر محافظت از چشمان در برابر اشعه ماورابنفش نور خورشيد،  از ورود باد و گرد وغبار به چشم جلوگيري كرده و هم چنين در برابر برخورد حشرات و گل و لاي و اجسام ريز چشم را مراقبت مي كند . يك عينك دوچرخه سواري مناسب داراي ويژگي هايي است : 1) جنس شيشه آن از طلق هاي مخصوص مي باشد و شيشه اي نيست تا در برخورد با زمين و يا اجسام نشكند . 2) فريم آن طوري طراحي شده است كه علاوه بر داشتن حالت آيروديناميكي تمام چشمان را در بر گرفته و مانع نفوذ باد از كناره چشمان مي شود و همچنين تهويه هوا را نيز به راحتي انجام مي دهد . 3) داراي شيشه هايي با 3 رنگ مي باشد كه قابل تعويض بوده و هر كدام بنا به موقعيت در روز هاي آفتابي ، در شب و يا در هواي مه آلود قابل استفاده است . 4) شيشه هاي عينك داراي UV  400 مي باشند تا چشمان را در برابر اشعه فرابنفش خورشيد محافظت كند. 5) سبك مي باشد و در عين زيبايي و ظرافت از استحكام خوبي برخوردار است . 6) آنتي رفلكس مي باشد . 7) پولاريزه مي باشد . كه ويژگي هاي 6 و 7 خيلي كم  در عينك هاي دوچرخه سواري مشاهده مي شوند .

* پيراهن مخصوص دوچرخه سواري :  ابتدا اين نكته را ذكر كنم كه كه در دوچرخه سواري كوهستان محدوديتي قابل توجه  در مورد نوع پيراهن نداريم اما تمام دوچرخه سواران كوهستان حرفه اي پيراهن هايي با اين ويژگي ها مي پوشند : 1) تنگ و چسپان بوده و به صورت كشي مي باشد  2) دو يا سه جيب در پشت دارد 3) داراي خاصيت تنفسي بوده تا گردش هوا به سوي بدن و همچنين انتقال حرارت بدن به بيرون ميسر باشد . 4) از پشت بلند مي باشند تا با خم شدن بدن به سمت جلو نيز كمر پوشيده بماند .

                              

* دستكش مخصوص دوچرخه سواري : طرز تفكر و تلقي افراد نا آگاه و غير حرفه اي از پوشيدن دستكش مخصوص دوچرخه سواري،  زيبايي و مدل آن مي باشد اما اين گونه نيست ؛ واقعيت اين است كه اولين قسمت از بدن شما كه در زمين خوردن ها كه باسطح زمين تماس پيدا مي كند دستها و كف دستان مي باشد پس دستكش مخصوص دوچرخه سواري يكي از مهمترين پوشاك لازم در دوچرخه سواري و مخصوصا دوچرخه سواري كوهستان مي باشد و دستان شما را در مقابل خار و خاشاك و زمين خوردن ها محافظت مي كند. د ستكش مخصوص دوچرخه سواري كوهستان ( كراس كانتري ) داراي ويژگي هايي به اين ترتيب مي باشد : 1) بدون انگشت مي باشد . 2) در قسمت داخلي ضخيم بوده و از  ابر و يا ژل پوشيده شده است . 3)در نوع مرغوب  قسمت بيروني آن از جنس پارچه حوله اي بوده تا براي خشك كردن عرق صورت نيز قابل استفاده باشد . 4) چسپ دست بوده  و نبايد خيلي گشاد يا تنگ باشد .

* شورت مخصوص دوچرخه سواري : ارزش شورت مخصوص دوچرخه سواري مناسب و مرغوب را زماني خواهيد فهميد كه براي مدتي طولاني بر روي زين دوچرخه نشسته ايد . يك شورت  دوچرخه سواري مرغوب برخوردار از اين خصوصيات است :   تنگ و چسپان ، كشي و فيت بدن مي باشد ، داراي پد ابري و يا ژله اي در قسمت فاق بوده تا شوك هاي وارده به بدن را تا حدودي خنثي كرده و دوچرخه سوار با نشستن بر روي زين دوچرخه احساس راحتي كند ، از جنس مرغوب و با كيفيت بالا بوده و قابليت تنفسي دارد . البته اغلب دوچرخه سواران حرفه اي به جاي شورت دوچرخه سواري از دوبندهاي مخصوص دوچرخه سواري نيز استفاده مي كنند كه تمامي ويژگي هاي گفته شده براي شورت هاي دوچرخه سواري را دارد .  

                                    

*كفش مخصوص دوچرخه سواري : اغلب دوچرخه سواران غيرحرفه اي ارزش واقعي كفش مخصوص دوچرخه را نمي دانند و آن را به عنوان كالايي لوكس و تزئيني قلمداد مي كنند اما كافي است كه يكبار با كفش مخصوص ركاب بزنند و بعداز آن حتي براي يك متر دوچرخه سواري نيز در اصطلاح ما دوچرخه سواران از لوك استفاده مي كنند . در زير كفش مخصوص دوچرخه سواري پلي فلزي و يا از جنس ديگر در زير كفش تعبيه شده و به پدال فيكس مي شود . از فوايد كفش مخصوص دوچرخه سواري مي توان جلوگيري از اتلاف انرژي به هنگام ركاب زدن ، جلوگيري از خستگي پا ، جلوگيري از خارج شدن پنجه پا از حالت صحيح از روي ركاب و امكان بلندكردن لاستيك عقب در پرش از موانع را نام برد . يك كفش مخصوص دوچرخه سواري كوهستان مرغوب از قيمت بالايي برخوردار است و بايد داراي ويژگي هاي زير باشد : 1) جنس رويه كفش مخصوص بوده و قابليت تنفس و تهويه را به پا د هد . 2) سبك بوده و در عين سبكي مقاوم و با استحكام باشد. 3) زيبا بوده و در پا احساس راحتي كند . 4) امكان پياده روي در كوهستان با آن باشد (البته در نوع غير مسابقه اي آن ) . 5) ضد آب نيز باشد . در كل به شما توصيه مي كنم حتما در هنگام دوچرخه سواري كوهستان از كفش مخصوص استفاده كنيد تا لذت دوچرخه سواري خود را دوچندان نماييد .

* بادگير يا كاپشن مخصوص دوچرخه سواري : منطقه موردنظر دوچرخه سواري شما جايي نيست جز كوهستان و شرايط آب و هوايي در كوهستان قابل پيش بيني نمي باشد و هرآن امكان خراب شدن هوا وجود دارد ؛ پس يكي از پوشاك حياتي و مهم همراه شما بادگير يا كاپشن مخصوص دوچرخه سواري بايد باشد  . كاپشن يا بادگير شما بايد ويژگي هاي زير را داشته باشد : 1) ضدآب باشد 2) ضد باد باشد 3) قابليت تنفسي و تهويه هوا داشته باشد 4) از جنس و كيفيت مرغوب باشد 5) نه خيلي تنگ و نه گشاد باشد 6) از رنگ روشن و متمايز برخوردار باشد 7) به حد كافي بلند بوده تا در صورت خم شدن به سمت جلو احساس ناراحتي نكنيد 8) سعي شود تمام زيپ باشد و  پوشيدن و يا در آوردن  آن راحت باشد . البسه كوهنوردي نيز براي پوشش دادن اين قسمت از پوشاك شما مي توانند مفيد باشند . در كل اگر به سلامتي  خود اهميت قائليد همواره و حتي در روزهاي آفتابي نيز بادگير يا كاپشن خود را به همراه داشته باشيد؛ شايد ارزش اين توصيه ما را در روزي از تمرينات و يا برنامه هاي دوچرخه سواري در كوهستان بفهميد .

جوراب دوچرخه سواري : جوراب هاي مخصوص دوچرخه سواري ساق كوتاه بوده و از جنس جوراب هاي حوله اي اسپورت مي باشد . سعي كنيد در برنامه هاي دوچرخه سواري كوهستان از جوراب هاي با كيفيت مرغوب استفاده كنيد ؛ همچنين نوع جوراب شما بايد باتوجه به فصل انتخاب شود .

 از ديگر پوشاكي كه در دوچرخه سواري اغلب مورد استفاده قرار مي گيرد :

1)     روكش كفش 2) دهان بند 3) هدبند گوشدار 4) بند پا

از روكش كفش براي محافظت پا از سرما و آب استفاده مي شود كه ويژگي ضد آب و ضد باد بودن را بايد داشته باشد ، همچنين كشي بوده و تمام كفش را تا مچ پا و يا بالاتر دربرگيرد . از هدبند گوشدار هم براي جلوگيري از تماس باد سرد با پيشاني استفاده مي شود . يكي ديگر از پوشاك و يا وسايل موردنياز بندپا مي باشد كه در مدل هاي جديد از جنس شبرنگ و يا حتي چراغ هاي LED دار ساخته مي شوند كه براي بستن پاچه شلوار و جلوگيري از گير كردن شلوار در زنجير و قامه كاربرد دارد .

در پايان سفري عالي و جذاب با دوچرخه كوهستان را البته با پوشاكي مناسب در طبيعت برايتان آرزومندیم .

+ نوشته شده در  شنبه 17 مرداد1388ساعت 18:45  توسط فرزاد گرامی